Tvaraus ir sveiko gyvenimo link su Erasmus+ projektu

2022 m. birželio 25 d. Erasmus+ programos „Veiklus jaunimas“ projekto „Sustainable healthy lifestyle“ (liet. „Tvarus ir sveikas gyvenimo būdas“) dalyviai iš Čekijos Respublikos, Italijos, Turkijos, Rumunijos ir Lietuvos pradėjo ilgai laukto ir dėl Covid19 dvejiems metams atidėto projekto veiklas. Iš kiekvienos institucijos dalyvavo po 5 mokinius ir 1 vadovą. Labai džiaugiamės, kad projekto svarbą ir reikšmę jaunimo ugdymui suprato ir parėmė ne tik „Atgimimo“ mokyklos mokiniai ir mokytojai, bet ir jų tėveliai bei draugai parūpindami transportą, apgyvendindami 2 dienom anksčiau atvykusius Turkijos atstovus savo namuose, padėdami organizuoti kūrybines dirbtuves. Kadangi projektinės veiklos vyko Druskininkuose, kiekvieną dieną, be 5 oficialių „Atgimimo“ mokyklos dalyvių, veiklose dalyvavo 5 ir daugiau „Atgimimo“ mokyklos mokiniai savanoriai.

Pirmąją dieną buvo pristatyta programa, taisyklės, kurių visi turime laikytis projekto metu, veiklų vertinimo būdai, projekto sklaida, veiklų dienoraščio rašymo principai, Youthpass (liet. Jaunimo pasas) galimybės. Kiekvienas dalyvis išsakė lūkesčius ir baimes rašydami savo mintis į oro baliono trafaretą, vyko integraciniai susipažinimo žaidimai. Viską vainikavo lietuvių tautinis vakaras, kurio metu pristatėme savo komandą: Mileną, Irtautę, Ivaną, Airidą ir Adrijų, ir savanorius Elzę, Romualdą, Urtę, Silviją, Kariną, Arną, Liviją, Simoną, Gabrielių, Emą, Liuciją, Viltę bei vadoves Loretą ir Roveną, žaidėme susipažinimo žaidimus, vaišinome lietuviškais saldumynais, savanoris Gabrielius nuostabiai grojo
saksofonu.


Nuo antrosios dienos kiekvieną rytą vis kita komanda vedė mankštą, taip sveikai ir aktyviai pradėdami dieną. Ypač kūrybingi buvo rumunai, kurie pirmieji parodė pavyzdį, kad sportas yra ne tik reikalaujanti fizinės ištvermės, užsispyrimo, bet ir labai linksma ir naudinga veikla. Po sočių pusryčių 8c klasės savanoriai pravedė informatyvų, su sveika gyvensena susijusį „Miesto žaidimą“, kurio metu tarptautinės komandos, atlikdamos užduotis, turėjo galimybę
geriau pažinti mūsų miestą, ypač erdves, teikiančias sveikatinimo galimybes. Kūrybinių dirbtuvių karuselę (kiekviena šalis buvo pasiruošusi po 2 kūrybines dirbtuves) pirmieji pradėjo rumunai. Jų komanda kvietė visus padiskutuoti, ką galime daryti kasdien norėdami gyventi tvariau. Po to mokė pasigaminti ekologišką muilą, praktiškai pademonstruodami tvarumo svarbą ir ekologišką požiūrį į sveiką gyvenimo būdą. Kiekvieną vakarą tarptautinė
žurnalistų komanda (po vieną kiekvienos šalies atstovą) rašė tos dienos dienoraščio puslapį bei kėlė nuotraukas į socialinį tinklą Facebook. Antrąjį vakarą visi dalyviai ir savanoriai susirinkome prie muzikinio fontano, aptarėme ir įsivertinome nuveiktas veiklas, žaidėme integracinius žaidimus.


Trečiąją projektinę dieną lyderystės ėmėsi čekų grupė, kurie rytinės mankštos metu, pasitelkdami dziudo pradmenis, mokė aktyviai pradėti dieną. Kūrybinės dirbtuvės vyko K.Dineikos parke. Čekai mokė, kaip išgyventi ekstremaliomis sąlygomis ir, turint tik ežero vandenį, paversti jį geriamu. Buvo smalsu pamatyti, kurios komandos vanduo tapo
skaidriausias. Taip pat jie kvietė padiskutuoti, kaip bendrauti, keliauti ir pramogauti be išmaniųjų technologijų. Stengdamiesi tą dieną maksimaliai sumažinti visų išmanių priemonių naudojimą, patraukėme į pėsčiųjų žydį į Snow areną. Žygio metu dalyviai ugdė taiklumą, šoklumą, koordinaciją, nes „Atgimimo“ mokyklos fizinio ir sveikatos ugdymo mokytojai Danguolė, Deividas ir Povilas buvo parengę užduotis, susijusias su 4 elementais: žeme, vandeniu, oru ir ugnimi (integracija su kitu mokykloje vykstančiu Erasmus+ projektu „Žemė, ugnis, vanduo, vėjas“). Po linksmų ir komandinę dvasią formuojančių estafečių nuvykome į Snow areną, stebėjome slidininkų meistriškumą, aptarėme sniego ir šalčio poveikį mūsų sveikatai. Vakarop italai organizavo kūrybines dirbtuves „Erasmus vizija“. Jų metu tarptautinės komandos kūrė muziką ir savo įvaizdį naudodami gamtines medžiagas ir buities objektus. Pademonstruoti rezultatai pranoko lūkesčius – visos komandos atliko savo kūrinį ir pristatė idėją akcentuodami ekologijos svarbą. Dieną baigėme įvertindami atliktas veiklas po emociukų veidukais – linksmas, nustebęs, liūdnas – parašydami dienos veiklų įspūdžius. Žurnalistų komanda, be abejonės, įrašė dar vieną dienoraščio puslapį. Vakare gėrėjomės Druskonio ežeru ir jį supančia aplinka, su miesto bendruomenės jaunimu žaidėme tinklinį prie Vijūnėlės ežero.


Ketvirtoji diena prasidėjo turkų rytine mankšta ir net 3 kūrybinėmis dirbtuvėmis. Mokėmės atsakingo vartojimo, plastikinių pakuočių panaudojimo kelis kartus skirtingoms reikmėms, diskutavome, kaip galime prisidėti prie tvarios planetos kūrimo. Puikus galutinis produktas, pirkinių krepšys iš naudotų marškinėlių, kurį kiekviena grupės net tik pagamino, kūrybingai dekoravo, bet ir išmoningai pristatė idėją. Po pietų lankėmės Vandens parke, kad atkreiptume dėmesį ne tik į geriamojo vandens poveikį sveikatai, bet ir fizinės sveikatos stiprinimo galimybes vandenyje. Vakare visus žavėjo turkų ir rumunų tautinis vakaras. Abiejų šalių dalyviai buvo pasipuošę tautiniais kostiumais, mokė savo šalių tautinių šokių, pristatė savo šalių kultūrą, papročius ir tradicijas, vaišino nacionaliniais patiekalais. Dieną apibendrino žurnalistų grupė, įrašydama ketvirtąjį dienoraščio puslapį, o likusieji apibendrino dieną įvertindami jos veiklas.


Penktąją dieną rytine mankšta pradėjo italų grupė vadovaujami buvusios „Atgimimo“ mokyklos savanorės Valentinos. Vykome į Kibyšių kaimą. Labai šiltą priėmimą organizavo vietinė bendruomenė. Jos vadovas Tautvydas Prieskienis, vilkėdamas tautiniais drabužiais, visus pasitiko linksma armonikos melodija. Kaimo gyventojai mokė, kaip iškepti dzūkų krašto pasididžiavimą – grikinę babką. Laukdami pašauto pyrago, projekto dalyviai buvo pakviesti pažaisti liaudiškų žaidimų. Vyravo tokia linksma atmosfera, kad tą dieną kartu vykusios anglų kalbos mokytojos Audronė ir Aida taip pat pasiūlė kelis liaudies šokius. Susibūrimą vainikavo grikinės babkos ir kitų gardumynų degustacija. Šių kūrybinių dirbtuvių tęsinys vyko Alytaus Steam centre, kuriame viena grupė konstravo ir dalyvavo robotukų varžybose, o kita mokėsi šokolado gaminimo paslapčių. Vakare dalyvavome italų ir čekų tautiniame vakare. Susipažinome su šių šalių kultūra, vaišinomės tradiciniais užkandžiais, žaidėme ir šokome. Tradiciškai dieną užbaigėme internetinio dienoraščio įrašu ir dienos veiklų bei įgytų kompetencijų įsivertinimu.


Šeštąją dieną rytine mankšta pradėjo lietuvių grupė. Lietuvių grupė ėmėsi lyderystės pristatydami ir padėdami kiekvienam dalyviui įsivertinti įgytas kompetencijas kuriant Youthpass (liet. Jaunimo pasas). Tuo metu nacionalinių grupių vadovai – rumunų mokyklos direktorė Rebeca, turkų – anglų kalbos mokytoja Esra, čekų – asociacijos narys, dziudo treneras Michal, italų – asociacijos narė, anglų kalbos mokytoja Valentina susitiko pokalbiui apie darbą su SUP vaikais su „Atgimimo“ mokyklos direktore Aušra ir psichologe Kamile. Kūrybinės dirbtuvės „Sveiki pietūs“ vyko „Atgimimo“ mokyklos technologijų kabinete. Kiekviena grupė paruošė savo šalies patiekalą, į kurių pristatymą ir degustavimą buvo pakviesta mokyklos direktorė, psichologė, bibliotekos vedėja ir „Atgimimo“ mokyklos savanoriai. Lietuvių grupės kūrybinėms dirbtuvėms vadovavo savanorė Elzė. Po pietų K.Dineikos parke vyko orientacinės veiklos naudojantis mobilaus telefono programėle, veiklas parengė ir vadovavo „Atgimimo“ mokyklos žmogaus saugos ir informacinių technologijų mokytoja Vaclava. Vakaras buvo labai jausmingas – slapto draugo dovana, paskutinis dienoraščio puslapis, viso projekto veiklų įvertinimas prie Vijūnėlės ežero, paskutiniai apsikabinimai, paskutinės bendros nuotraukos ir didelis noras susitikti ateityje, tęsti pradėtas veiklas bei bendrauti asmeniškai. Projekto vadovės džiaugiasi ir didžiuojasi dalyvių ir savanorių veikla bei įgytomis kompetencijomis. Išmokome būti empatiški, padrąsinti ir padėti
gerai jaustis visiems vaikams, lavinti bendravimo, bendradarbiavimo, komunikavimo anglų kalba, lyderystės, kritinio mąstymo, problemų sprendimo, kūrybingumo ir skaitmenines kompetencijas.

Šis projektas finansuojamas remiant Europos Komisijai, „Erasmus+“ programos lėšomis, kurią Lietuvoje administruoja Švietimo mainų paramos fondas. Ši informacija atspindi tik autoriaus požiūrį, todėl Komisija negali būti laikoma atsakinga už bet kokį jame pateikiamos informacijos naudojimą.

Projekto koordinatorės Loreta Šilanskienė, Rovena Kvaraciejūtė